Jangan copek melatah, siasat dulu boto² yoh!

Bukan la niat den nak menghasut atau memburuk-burukkan mano-mano pihak tapi den ghaso nak tulih pasal nih. Umum tahu yang kisah budak lelaki berumur 15 tahun mati kono tembak kek kepalo oleh pegawai kerajaan yang bersenjata api kek Shah Alam.
Ado macam-macam versi ceghito pasal ini. Ado yang cakap arwah ngan kawan eh penjenayah yang merompak dan dijumpai parang. Ado ceghito lain cakap diorang nih bergesel dengan keto mewah dan lopeh tu kono kojar plak dengan pegawai kerajaan yang bersenjata api dengan motosikal. Keto eh terbabas selopeh kono tembak tayar eh dan arwah plak kono tembak kek kepalo eh.
Den bukan nak salah an sesapo skang ni. Samo ado arwah atau yang penembak. Cumo den harap perkagho nih diambik serius oleh pihak yang bertanggung jawab. Bukan apo, nyawo manusio bukan ado ganti eh. Kalau dalam hudud kono Qisas dah. Nyawo ganti ngan nyawo. Sanggup? Pegawai kerajaan yang bersenjata api ni la harapan rakyat untuk menjago keamanan kito jadi bilo jadi cam ni cemano pulak perasaan rakyat marhaen ni. Ado pepatah Melayu cakap 'harapkan pagar, pagar makan padi' tapi kalau dalam kes cam ni buleh jadi 'harapkan pagar, pagar tak leh diharap'.
Harapan den dan mungkin harapan semuo orang supayo kes ini dapek diselosaikan dengan sebaik-baik eh. Sapo yang salah kono bertanggung jawab. Kepado keluargo arwah diharap banyak-banyak bersabar dugaan Allah ni. Kalau boto arwah seorang yang baik sepoti mano yang diperkatokan, mako Allah sayang kek dio dan tak nak dio terus bergelumang dengan dunio yang ponoh doso ni. al-Fatihah buat adik Aminulrashid.
0 Responses